Frølår på SMS
For efterhånden en del år siden fik vi en ny forretning her i byen. Forretningen er først og fremmest en vinhandel, hvor der lægges vægt på gode vine i vidt forskellige prisklasser, så man altså også kan købe en vin til daglig brug – eller frikadellevin, som mange kalder vine i den prisklasse.
Men butikken handler også med en lang række delikatesser, som bestemt først og fremmest henvender sig til feinschmeckere, der gerne vil betale lidt ekstra for at få det bedste.
Jeg blev hurtigt glad for den nye forretning, hvor jeg i alle årene har handlet flittigt, men på et tidspunkt kunne jeg konstatere, at udvalget af de mere sjældne delikatesser blev mindre og mindre. Jeg snakkede med indehaveren, som jeg efterhånden var kommet til at kende ret godt, om den udvikling, som jeg ikke ligefrem var begejstret for.
Problemet er, forklarede han mig, at vi har for lille omsætning på den slags varer, mens vores omsætning af vin er fuldt tilfredsstillende. Ja, svarede jeg, det kan jeg da godt forstå, for når jeg et par gange om ugen modtager jeres nyhedsbrev, er det jo altid kun vine, der er nævnt i nyhedsbrevet.
Så det er da klart, at når jeres kundekreds ikke bliver gjort opmærksom på alle de lækkerier, I forhandler udover vinene, så får I heller ikke solgt dem i tilstrækkeligt omfang. Den tyggede han lidt på og sagde lidt forsigtigt, at de måske nok havde forsømt at inddrage andre varer end vin i deres e-mail marketing. De benytter i øvrigt et e-mail marketing system fra Globase.
Det kunne jeg kun give ham ret i, og jeg forsøgte ihærdigt at overbevise ham om, at der måtte være en god forretning i at få udbredt kendskabet til forretningens øvrige sortiment, som ikke havde med vine at gøre. Han forsvarede sig med, at det jo også var et tidrøvende arbejde at sende nyhedsbreve ud til de kunder, der har accepteret at modtage dem. Jeg var nok lidt spids i tonen, da jeg bemærkede, at det vel koster den samme indsats, uanset om indholdet i et nyhedsbrev handler om vin eller om andre varer.
Nogle måneder efter den samtale tog ejeren af butikken fat i mig, en dag jeg var inde for at handle, og fortalte, at han var meget taknemmelig for, at jeg havde henledt hans opmærksomhed på, at delikatesserne også burde med i deres markedsføring. For han havde lyttet til mit råd, og det havde sat sit tydelige aftryk på omsætningen af den type varer, og han havde i øvrigt også udvidet med SMS markedsføring, fordi han havde konstateret, at mange kunder gerne ville have en hurtig besked, når de i forretningen havde fået en ny og spændende delikatesse.
Jeg ved det, svarede jeg, for en af dine ansatte gjorde mig opmærksom på det for et par uger siden, og jeg har faktisk benyttet mig af det, da jeg i sidste uge via jeres SMS service blev opmærksom på, at I nu havde et parti franske frølår på lager. Og jeg kan sige dig, at de smagte ualmindeligt pragtfuldt. Det er smart det system, de har hos Globase!