Altid til tiden
Jeg skal flyve maskinen til Milano. Vi skal positionere. Min første officer får lov til at tage tjanserne ved afgang og landing. Jeg er bare så træt. Men, vi skal have vores simulator check, så der er ingen vej udenom.
Som kaptajn har jeg et kæmpe ansvar, hver eneste gang jeg flyver. Går noget galt, så er ansvaret mit. Jeg flyver en Boeing 747. Det er den slags maskiner, selskabet, jeg flyver for, bruger. Det er et stort selskab. Jeg er faktisk glad for at flyve for dem. De sælger meget billige flybilletter, og de har ikke ret mange flyforsinkelser. Selskabet har meddelt os, at forsinkelser ikke må ske.
Deres rygte er ikke godt. Det kan jeg mærke, men der er en god grund til, at selskabet anses for at være det største i Europa. Vi har mere end 2.000 afgange dagligt. Det er altså mange passagerer, der flyver med selskabet – sådan cirka 400.000 passagerer dagligt. Året rundt.
Selskabet, jeg arbejdede for, før jeg kom hertil, var et lille selskab. Ustabil økonomi, og ofte blev jeg ikke betalt. Her i selskabet kommer pengene ind på kontoen hver måned. Og jeg kender mine arbejdstider en månedstid i forvejen. Det er også rart. Det bedste er, at jeg kommer hjem hver dag. Ikke noget med at skulle være væk fra familien i flere uger. Det er min familie selvfølgelig, også glad for. Det kan dog være irriterende for dem, at jeg er nødt til at gå tidligt i seng, så jeg kan få hvilet ud, inden jeg skal op kl. 4 om morgenen for at være på arbejde kl. 5 næste dag.
Jeg sætter en stor ære i at være klar til afgang, så vi undgår en flyforsinkelse pga., at jeg ikke nåede at få tjekket, at maskinen er ok. Det hænder dog ofte, at vi ikke kommer afsted til tiden. Oftest skyldes det, at vi må vente på instrukser fra kontroltårnet. Det betyder, at jeg er nødt til at sætte farten op, så vi når frem til tiden. Det har konsekvenser for forbruget af brændstof. Det er ikke godt for miljøet – og min hverdag, fordi jeg er nødt til at kalkulere maskinens forbrug. I øvrigt kan man få hjælp til at få erstatning for aflyste eller forsinkede fly.